Mijn reis
Masterskip is een organisatie die zeilreizen organiseert voor leerlingen van 4 HAVO of 4/5 VWO. De organisatie biedt jongeren die meegaan aan boord een onvergetelijke levenservaring. In totaal zijn er 12 reizen waar je mee kunt gaan. Ik ga mee met WS5, deze reis vertrekt in de Carib en eindigt in Nederland:
De reis
Samen met mede-trainees en docenten reis je naar Cuba waar je direct aan boord van ons Tall Ship stapt. Je brengt een aantal dagen op het eiland door, bekend van zijn rijke geschiedenis, prachtige stranden en unieke cultuur. Nadat we het schip hebben klaargemaakt voor een lange zeiltocht beginnen we aan de oversteek van de Noord-Atlantische oceaan. Eerst proberen we zoveel mogelijk hoogte te maken, om vervolgens aan de oversteek te beginnen.
Van Cuba, de oversteek van de Noord-Atlantische oceaan. Een lange zeilreis naar de schitterende eilanden van de Azoren waar we op verkenningstocht gaan. Na hier een aantal dagen te hebben verbleven gaan we verder met de oversteek. Afhankelijk van de wind doen we Zuid-Engeland of Frankrijk aan. Vanaf daar het laatste stukje met als eindbestemming, Nederland !
Terugkijkend op deze onvergetelijke reis voel je ontzettend veel voldoening en ben je onwijs trots op jezelf en je mede-trainees en wat jullie allemaal hebben meegemaakt! Je bent een levenservaring rijker en deze herinneringen gaan je leven lang mee!
Onder schooltijd
De reis is tijdens schooltijd en daarom moet je aan boord je schoolwerk bijhouden. Voordat je vertrekt maak je een planning met de lesstof en toetsen. Aan boord heb je zes dagen 3-4 uur zelfstudie waarin je aan je schoolwerk gaat werken. Daarnaast gaan aan boord vier docenten mee die je daarbij kunnen helpen. Op zaterdag ochtend worden de toetsen gemaakt. Doordat je aan boord je schoolwerk bijhoudt en je toetsen maakt loop je geen achterstand op.
Naast de 3-4 uur zelfstudie krijg je in de middag aan boord lessen die worden gekoppeld aan het leven aan boord. Bijvoorbeeld workshops over navigatie, krachten die spelen bij het zeilen, de techniek aan boord, meteorologie of de samenstelling van het zeewater en het zeeleven. Deze lessen sluiten aan bij de vakken die je op school krijgt.
Om mee te mogen gaan met een van de vijf reizen moet je toestemming krijgen van je school. Dit gebeurt natuurlijk niet zomaar want er zijn een paar belangrijke punten waaraan je moet voldoen, zoals goede leerresultaten en het schrijven van een motivatiebrief aan de afdelingsleider.
Het leven aan boord
Je slaapt (bíjna) altijd aan boord – ook tijdens excursies aan land keer je terug naar het schip. Je krijgt een bunk of een hangmat om in te slapen. Daarnaast heb je een eigen scheepskist om je spullen in op te ruimen.
Bijna alle werkzaamheden worden gezamenlijk uitgevoerd. Je wordt in groepen ingedeeld en waarbij je te horen krijgt welke dienst je draait. Zo moet het dek geschrobd worden, moeten de ruimtes schoongemaakt worden, er moet worden gekookt, et cetera.
Eten doen we altijd gezamenlijk. Hoe je aan vers brood komt op de oceaan? Dat bakken we zelf samen met de scheepskok! We hebben ongeveer 20 broden per dag nodig. Aan boord leer je hoe je brood moet bakken.




De boot
De Wylde Swan is de grootste topzeilschoener ter wereld en is ontworpen als zeiltrainingschip voor het varen met jongeren. Het schip kwam in 2010 in de vaart.
De twee 40 meter lange masten en haar extreem grote zeilen domineren het silhouet van de Wylde Swan. Aan dek is veel ruimte om met je groep samen te komen, maar er zijn ook stille hoekjes om je even terug te trekken van de drukte aan boord.
De main hold is het hart van het sociale leven aan boord. Hier studeer je, slaap je, doe je spelletjes met elkaar en kun je tussendoor lekker chillen. Het schip is fris en modern ingericht.
De romp van de Wylde Swan is in 1920 gebouwd door Howaldtswerke-Deutsche Werft in Kiel (Duitsland) en was van oorsprong een stoomschip. De romp heeft door de jaren heen verschillende functies gehad, waaronder die van transportschip voor torpedo’s in de Tweede Wereldoorlog.
Door haar oorspronkelijke functie, vers gevangen vis zo snel mogelijk naar de haven van Hamburg varen, is haar romp lang en smal. Zoals gebruikelijk in die tijd heeft ze een rechte steven en een jachthek wat haar een statige uitstraling geeft.

Helaas hangt er wel een flink prijskaartje aan deze reis. De reis kost namelijk ruim 8000 euro. Ik werk zelf al heel veel, maar hiermee krijg ik helaas lang niet al het geld binnen. Daarom ben ik op zoek naar sponsors. Wilt u meer weten over hoe u mij kan sponsoren? Klik dan hier
Maak jouw eigen website met JouwWeb